Aci x blog ni di'delete'? Maksimum answer no : 20 orang baru x delete.

Friday, November 5, 2010

Bab 1-Itu Lebih Baik Bagi Kamu,Andai Kamu Mengetahui

Bayu laut lembut menyapa mesra sekujur tubuh cengkung Fawwaz yang dalam kedinginan.Mentari merah di ufuk timur bagai cuba untuk mencuri perhatiannya. Al-lail berarak pergi,giliran as-sobah memunculkan diri.Ya,dia terpegun.Kebesaran Allah,Subhanallah,insan manakah yang mampu menafikannya? Al-Furqan Rasm Uthmani berwarna biru muda di tangan kanannya dibelek perlahan. Matanya tertancap pada sepotong ayat yang benar-benar menyentuh hatinya.

"Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi,dan pergantian malam dan siang terdapat tanda-tanda (kebesaran Allah) bagi orang-orang yang berakal."
                                                                    Ali 'Imran:190

Fawwaz menutup matanya rapat,mengenangkan kisah lalu.“Allah itu Maha Besar.Allah itu Maha Berkuasa.Tiada yang mustahil pada Allah.Contoh bukti kekuasaan Allah,tengok matahari tu.Cantik kan?” Uwais meninggalkan persoalan pada Fawwaz dan sahabat-sahabat mereka yang turut serta dalam liqo’ Mahabbah pada sore itu,Anwar Syafiq,Amir Arif,Faisal,Ariff Luqman,Amir Khair ,Abdul Rahman dan Syaukani.Mereka semuanya menuntut di kelas yang sama iaitu 2 Ibnu Qudamah,atau lebih mudah disebut sebagai ‘2A2’.
Uwais sememangnya suka akan perbincangan dua hala.Bukannya dia mahu mengelak daripada dicop sebagai ‘syok sendiri’ dalam berbicara.Jauh sekali nawaitunya berbuat sedemikian rupa dengan alasan untuk mengelakkan kebosanan.Perbincangan dua hala adalah satu perkara yang sangat penting dan harus ditikberatkan dalam proses komunikasi.Bertanya dan ditanya,membalas dan dibalas.Gaya perbincangan sebegini sememangnya membantu individu untuk memahami dan mendalami ilmu yang ditelaah,kotak akal juga lebih mudah mentafsir ilmu tersebut.
“Cantik!Cantik sangat!Subhanallah!Alhamdulillah!Lailahaillah!Allahu Akbar!” sambut Abdul Rahman penuh bersemangat. “Hmm,kalau kita fikir matahari tu cantik,penciptanya sudah tentu berkali-kali ganda lagi cantik!Allah tidak menciptakan sesuatu itu sia-sia.Setiap ciptaanNya mempunyai maksud dan tujuannya yang tersendiri untuk memberi manfaat kepada sekalian umat manusia,agar kita berfikir.”kata Uwais, lembut dan berhikmah seraya membuka tafsir Al-Quran di hadapannya lalu membacakan sepotong ayat Al-Quran.
“(iaitu) orang-orang yang mengingati Allah sambil berdiri,duduk atau dalam keadaan berbaring,dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi(seraya berkata), “Ya Tuhan kami,tidaklah Engkau menciptakan semua ini sia-sia;Maha Suci Engkau,lindungilah kami dari azab neraka.”
                                                                           Ali ‘Imran:191

Zikir beralun merdu di lisan kesembilan-sembilan syabab itu.Liqo’ pada hari itu mengambil tempat di kediaman Syaukani memandangkan dia tetap berkeras untuk hadir ke liqo’ tersebut walaupun telah dipujuk berkali-kali oleh Uwais kerana keadaan kesihatannya yang tidak begitu mengizinkan.Uwais akur dengan permintaan sahabatnya itu dan menyambut permintaan tersebut dengan gembira.
Menyedari keterlanjuran dirinya yang telah menghalang Syaukani daripada hadir ke majlis ilmu tersebut,Uwais segera beristighfar. “Astaghfirullahal ‘azim,Ya Allah,aku yakin kehadirannya ke majlis ilmu yang InsyaAllah dipayungi sayap-sayap malaikatMu yang membawa rahmat ini tidak lain tidak bukan adalah untuk menggapai redhaMu,Ya Allah.Siapalah diriku ini untuk menghalang kehendaknya. Aku sememangnya insan yang lemah,tidak sempurna dan selalu berbuat dosa.Aku memohon padaMu,Ya Allah,Kau ampunilah dosaku.Allah…Allah…”.Setelah itu,Uwais menyertai mereka semua menggapai mardhotillah.
Air matanya yang sudah sekian lama mengalir di pipinya diseka perlahan.Rindunya pada sahabat seperjuangannya,Uwais Al-Qorni bagai sudah tidak mampu ditahan. Sejenak,kenangan manis mereka ketika sama-sama dididik dan ditarbiyyah sepanjang bergelar attolib di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Sheikh Abdul Malek kembali bertandang di fikirannya,sekaligus meragut ketenangan Fawwaz. Bahkan, tafsir di tangannya merupakan hadiah pertama,yang juga hadiah terakhir pemberian Uwais yang diterima oleh Fawwaz pada hari lahirnya ketika mereka sama-sama menuntut di tingkatan dua.Bumi barokah SHAMS menjadi bukti persahabatan mereka.
Pemergian Uwais sememangnya terkesan di jiwa Fawwaz dan sahabat-sahabatnya yang lain.Detik perkenalan dan persahabatannya dengan Uwais yang terlampau singkat, tidak mungkin dilupakan sampai bila-bila. Kenangan itu terlalu pahit untuk dia ingati,namun pada masa yang sama, kenangan itu juga terlampau manis untuk dia buang jauh.
Uwais banyak mendidiknya. Fawwaz juga mengakui,peribadi Uwais jauh lebih baik jika dibandingkan dengan dirinya.Bahkan,dia juga seringkali berfikir panjang sebelum menerima sebarang pelawaan daripada Uwais.Dan seringkali juga,pelawaan Uwais ditolak dan dikecewakannya.Fawwaz menyedari hakikat bahawa dia bukanlah sesiapa jika dibandingkan dengan Uwais.
‘Betul,Uwais.Allah itu Maha Besar,matahari itu memang cantik,tapi penciptanya lagi cantik’,bisik Fawwaz pada dirinya sendiri.Dan pagi ini tentu lebih indah andai kau ada bersama untuk terus mendidik diri ini.’Air mata Fawwaz menitis lagi.Sendunya terus berlagu syahdu.Namun,dia akur,itulah ketentuan Ilahi.Dia tahu,Allah lebih menyayangi Uwais Al-Qorni,akhifillahnya itu.


*bersambung*

No comments:

Greeners. :)