Aci x blog ni di'delete'? Maksimum answer no : 20 orang baru x delete.

Thursday, November 11, 2010

PERSEDIAAN KE TINGKATAN TIGA

* Latih menjadi seorang yang bertanggungjawab terhadap barang-barang sendiri seperti beg sekolah, buku teks, alat tulis, buku tulis dan sebagainya.



*  jalin hubungan baik bukan sahaja dengan ahli keluarga tetapi juga bukan keluarga dan rakan sebaya untuk memupuk kemahiran bergaul dan berjaya di sekolah.



* Gunakan bahasa yang sempurna di rumah kerana penguasaan sesuatu bahasa dengan baik dapat membantu meningkatkan kefahaman  di sekolah.



* Pelajari tentang kemahiran berpakaian khususnya apabila bertukar pakaian untuk latihan jasmani serta cara melipat dan menyimpan pakaian di tempat selamat.



* Selain mengajar menggunakan telefon awam, ibu bapa perlu membekalkan anak-anak dengan nombor telefon yang betul dan minta mereka hafal beberapa nombor seperti rumah, pejabat atau telefon genggam.


* Belajar menyampaikan pesanan yang betul dalam bentuk lisan atau bertulis agar apa yang dipesan guru kepada ibu bapa dapat diingat dengan betul.



* Terangkan keadaan bila dan bagaimana untuk meminta bantuan guru atau orang dewasa seperti terjatuh, terluka, dipukul murid dan sebagainya.



* Berhati hati dengan nilai wang dan banyak mana yang patut diberi apabila membeli makanan di kantin sekolah.



*Awasi waktu bila seharusnya mereka patut bangun tidur, mandi, gosok gigi, dan berpakaian untuk ke sekolah



* Ibu bapa perlu mengajar anak anak cara membaca jadual waktu sekolah. Mulakan dengan menunjukkan buku-buku berkaitan dan mengemaskannya untuk anak anda.
 
 
 
SELAMAT BERJAYA ~

Greeners. :)